קורונה אקזיט: הטור שיעזור לכם לצאת נכון מהקורונה

כלכלה נבונה עם גילעד נוימן, יועץ כלכלי במקימי | טור שבועי חדש

בתפילות ותקוות גדולות, אנחנו בדרך לומר שלום ולא להתראות לקורונה.

אנחנו מזמינים אתכם להצטרף אלינו לסדרת מאמרים, ובכל שבוע נוכל יחד להתחיל לצלול (עם מסכה כמובן) לכיוון היציאה.

צעד כלכלי אחד בכל פעם – עד שנוכל לחזור לשגרה הטובה.

***

לפי מה שמסתמן כרגע, אנחנו לקראת סיום תקופה מאתגרת מאוד קשה מאוד וגם די מעצבנת. התקופה הזאת גרמה לנו לעצור הרבה מאוד מהרגלי החיים כמו הליכה לבית ספר, יציאה לעבודה, מפגשים חברתיים וגם קניות במרכזי הבילוי השונים.

הקניונים ריקים. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

ביציאה מהקורונה אנחנו צפויים לגל של רכישות שנמנעו מאיתנו בתקופה האחרונה. גל הרכישות הזה יכול להיות הגיוני ונצרך – הרי בסך הכל בתקופה האחרונה לא קנינו הרבה מאוד מהדברים שהיינו צריכים לקנות, כמו מכשירים חשמליים, מוצרי טיפוח, תחזוקת הבית ודברים רבים.

כדי שתוכלו לבצע את הרכישות בצורה מדודה ונכונה, הנה שלושה עקרונות שעשויים לסייע לכם בסיבוב הרכישות הקרוב.

  1. להפריד בין קניה רגשית וקניה נצרכת. רגע לפני שנכנסתם לסופר, לקניון או לכל  חנות שהיא, תשאלו את עצמכם – למה אני הולך לקנות? האם אני יודע מה הסיבה שבגללה נכנסתי לסופר? אם התשובה לא ברורה, כדאי שתדלגו על כניסה לחנות כרגע. 
  2. לבדוק את המצב הארנקים. בשתי שניות וחצי (בערך) אתם יכולים בעזרת הפלאפון לדעת מה מצב העו"ש שלכם. לאחר החלטה לבצע רכישה, מוודאים שיש מספיק כסף בשביל לבצע אותה ולצאת בחיים. 
  3. להגדיר רשימה מראש. קניה עם רשימה ביד עוזרת לדייק מה הם הצרכים של המשפחה (וגם על מה אפשר לוותר). גם בשביל זה ניתן להיעזר בפלאפון, על ידי יצירת רשימה קבועה, כשבכל קניה עוקבים אחר מה שרוצים ומה שעדיין חסר. (המלצה אישית: אפליקציית גוגל קיפ עושה עבודה מצויינת).
צילום: pixbay

המושג קניה רגשית מאפיין תהליך רכישה שלא מבוצע בגלל צרכים וחשיבה מקדימה, אלא בגלל צורך רגשי. הצורך הרגשי משתייך בין היתר לרצון להתחדש.

לפני שבוע נפגשתי עם משפחה (בזום כמובן…) שהחליטה לקנות, בדיוק בתקופה הזאת, שואב אבק חדש במחיר לא נמוך. השאלה הראשונה ששאלתי היתה – למה לקנות עכשיו?

אם זה היה לפני פסח הייתי אולי יכול להבין, אבל מה קרה עכשיו?

התשובה התחלקה לשני חלקים: דבר ראשון "כבר כמה חודשים אין לנו שואב אבק, וזה ממש מקשה עלינו את התהליך של ניקיון הבית". הדבר השני היה הרצון "לצאת קצת מהקורונה".

מה הכוונה לצאת מהקורנה? הם הסבירו שהם רוצים לצאת מהתחושה החמוצה שמלווה את התקופה הזאת. תחושה של לחץ נפשי והרגשת מחנק.

הכניסה לכל רכישה בכל תקופה צריכה להיות מלווה בחשיבה מקדימה: מה אני קונה, למה אני קונה, ובכמה כסף אני יכול לקנות. בלי מענה על שאלות אלו, הכניסה לחנות (פיזית או וירטואלית) עלולה להיות חד סטרית. כוחות השיווק שפועלים בכל מקום שבו אנחנו קונים הם גדולים מאד, וגורמים לרבים מאתנו להגיע לקניה לא מכוונת אלא רגשית.

הוויסת שבין רכישה רגשית ובין רכישה הכרחית המבוססת על צרכים, הוא תהליך שבתקופה הקרובה נצטרך לתת לו דגש, כמעט בכל רכישה. זה לא אומר שכל רכישה צריכה להיות נטולת רגשות ואפורה, אבל היא חייבת להיעשות בצורה מאד זהירה ומדודה. תכינו רשימה של צרכים לבית, ומיקוד של מה חשוב ומה פחות, ותכינו אותה בזמן רגוע (ולא כשאתם כבר עם רגל וחצי בחוץ). זה יעזור לכם לנהל רשימה מדוייקת יותר.  

להכין רשימת קניות מראש. צילום: pixabay

בפינה הבאה נעסוק בהשפעת הקורונה על עסקים קטנים ובינוניים. היו איתנו! 

***

גיל עד נוימן הוא יועץ כלכלי במקימי.

 

רוצים להישאר מעודכנים? הצטרפו לקבוצת וואטסאפ או טלגרם שלנו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.