חג שבועות – מתן תורה

המדרש מספר לנו שהקב"ה חיפש למי לתת את התורה, הוא שאל את כל אומות העולם אם ברצונן לקבלה, וכל אומה שאלה קודם: ומה כתוב בה? ומצאה מצווה או איסור שלא היו נראים לה ואמרה : "לא תודה, התורה לא בשבילנו".

רק עם ישראל ענה מיד : "נעשה ונשמע".

מסופר בגמרא שצדוקי אחד לאחד מן התנאים בתלמוד ואמר לו: "אתם עם פזיז, עניתם מיד נעשה ונשמע – היכן מצינו הסכמה להתחייבות, כל שכן התחייבות לדורי דורות, בטרם קרא המתחייב את תנאי ההסכם?"

ענה לו אותו תנא במשל: צייר לך עשיר מופלג, עתיר נכסים, אבנים טובות, יהלומים ומרגליות, ולו בן יחיד אותו הוא אוהב בכל מאודו ושומר עליו מכל משמר.
יום אחד אותו עשיר מופלג קורא לבנו לחדר העבודה, ואומר לו :בני, בקשתי מעורך הדין שלי שיכין את כל המסמכים הנחוצים להעברת כל הוני על שמך. כל שנותר הוא חתימתך עליהם. עכשיו בכנות, היעלה על הדעת שהבן יאמר לאביו האהוב: "רגע רגע, תן לי להביא עורך דין משלי שיעבור על כל הניירת?" מה פתאום, הבן כל כך בטוח באביו שהוא מיד חותם ובלי לשאול שאלות.

כך אנחנו, עם ישראל, כשאבא שלנו שלפני רגע הוציא אותנו ממצרים עם אותות ומופתים, קרע לנו את הים, קורא לנו "בני בכורי ישראל"  – מציע לנו את התורה, אנו סמוכים ובטוחים שזה בא מאהבה ורק לטובתנו. תורתנו תורת חיים היא, ודרכיה דרכי נעם וכל נתיבותיה שלום – מיד קבלנו.

שלום הוא אחד משמותיו של הקב"ה, והתורה לא יכולה היתה להינתן לעם ישראל אלמלא היו בשלום זה עם זה. ואכן התורה מעידה : "וַיִּסְעוּ מֵרְפִידִים וַיָּבֹאוּ מִדְבַּר סִינַי וַיַּחֲנוּ בַּמִּדְבָּר וַיִּחַן שָׁם יִשְׂרָאֵל נֶגֶד הָהָר". מדוע התחילה התורה בלשון רבים "ויחנו" וסיימה בלשון יחיד "ויחן"? ללמדך שבכל שאר חנייות היו ביניהם מחלוקות, אך בהר סיני לפני קבלת התורה היו בני ישראל כאיש אחד בלב אחד.

חג שבועות שמח ושבת שלום!

אוחנה דרור מאיר, עו"ד.

רוצים להישאר מעודכנים? הצטרפו לקבוצת וואטסאפ או טלגרם שלנו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.