שביל ישראל #5 – משמורת פורה לתל קשת

הימים הם ימי אמצע החורף, עוד לפני מתקפת הקורונה, האביב בפתח והדרום, כדרכו בפברואר, אדום. כדי שלא לפספס את הדרום האדום, עזבנו את סדרת טיולי החורף בהר הנגב ובמכתשים, ועלינו  אל צפון מערב הנגב. בתקופה הזו, האיזור הזה שבין כביש 6 ממזרח ועוטף עזה ממערב, הטבע מתפוצץ מפריחות (ספוילר – פחות כלניות, יותר עירית גדולה).

אנו מתחילים את מסלול ההליכה בשביל בשמורת פורה, ממש על כביש 6/40, סמוך למחלף מאחז, מעט מצפון לבית קמה. המדריך היום, נדב פרנקל, מתחיל בהסבר על הרקע הגיאוגרפי ועל הפרחים האופייניים למקום – אירוס ארץ ישראלי, כלניות, עיריות, לשון הפר, כלח, שמשון הדור ועוד.

אירוס ארץ-ישראלי

שמורת פורה, הנקראת על שם חורבת פורה הנמצאת בגבולה המערבי, משתרעת על שטח של 300 דונם באפיק נחל פורה ומצפונו. השמורה, שהיתה אז בשטח של 12 דונם בלבד, הוכרזה כבר בשנות ה-60 של המאה הקודמת, ולכן לא נפגעה ממרעה. בחורף נאגרים בשמורה מי שטפונות באפיק הנחל ונוצר אגם עונתי.

מאגר פורה

אנו ממשיכים באפיק הנחל ומגיעים לשרידי גשר הרוס, משני צידי אפיק הנחל. אלו שרידי גשר של מסילת הרכבת הטורקית שנסללה במלחמת העולם הראשונה. הגשר נהרס בשיטפונות בשנות ה-70 של המאה הקודמת. מסילת הרכבת הוקמה על ידי הטורקים במטרה לתמוך לוגיסטית במתקפה לכיבוש  תעלת סואץ מידי הבריטים. הטורקים הטילו את משימת תכנון והקמת המסילה על מהנדס גרמני בשם היינריך מייסנר, שהתמחה בהקמת מסילות ברזל. מייסנר תכנן את תואי המסילה שהתפצלה ממסילת הברזל מיפו לירושלים בנחל שורק והמשיכה דרומה לעיירה המצרית קסיימה בסיני, שם נפסקה הקמת המסילה עקב הכישלון במלחמה ונסיגת הכוחות הטורקיים צפונה. על אף השנים הרבות שחלפו מסיום מלחמת העולם הראשונה ניתן עדיין לראות חלקים רבים מתוואי המסילה בעיקר בנגב.

שרידי הגשר. פעם עברה פה רכבת #1
שרידי הגשר. פעם עברה פה רכבת #2

אנו ממשיכים לאורך נחל פורה עד למפגש עם נחל שקמה, ושם חוצים את הנחל בתוך הסחף הבוצי ועולים לתל נגילה.

תל נָגִילָה הוא גבעה נישאה בגדה המערבית של נחל שקמה ועליה עץ אשל בודד (ממקורות יודעי דבר שמעתי כי העץ נפל בסופה ב12.3.2020). השם העברי של התל נקבע על בסיס שמו הערבי של התל – תל אל-נג'ילה (תל העשב). התל נחפר בשנים 1962-1963 ונמצאו בו ממצאים מהתקופה הכלכוליתית ועד התקופה הביזנטית. הדעות חלוקות ביחס לזיהויו של תל נגילה. בעבר היתה סברה כי תל נגילה הוא מקומה של העיר הפלישתית גת אך לאחר שנחפר נקבע שאינו מיקום העיר גת.

תל נגילה

לתל נגילה כמו לתילים אחרים באיזור – תל חסי, תל קשת (קוניטרה) ותל אל מליחה,  הייתה חשיבות אסטרטגית במלחמת העצמאות משום שחלשו על שדה הנחיתה "אבק 1" שהוכשר ליד קיבוץ רוחמה כדי לתספק בדרך האוויר את הנגב הנצור. בליל 8.9.1948 נכבשו התלים על ידי חטיבת יפתח-פלמ"ח. המצרים הגיבו בהתקפות נגד על תל קשת שנמשכו יומיים אך נהדפו. התל נמצא בלב אחד מאיזורי ההתיישבות המרכזיים של שנות ה-50 – איזור לכיש, שחצץ בין ההתיישבות הערבית בדרום מערב הר חברון לרצועת עזה ובמרכזו העיר קרית גת.

עצי השקמה

יורדים מתל נגילה ולאחר הליכה קצרה מגיעים לנחל סד, יובל של נחל שקמה, המתחתר בסלע הקירטון הלבן ויצר נוף מצוקי בוהק וחלק. הנחל נקרא בערבית ואדי סוד, על שם הסיד שהופק בעבר מסלע הקירטון. קניון נחל סד הוא אחד הקטעים היפים והמפתיעים באזור. השביל עובר מעל וממזרח לערוץ הצר של הנחל החותר בסלע ויוצר קניון מדהים.

קניון נחל סד

בהמשך השביל מתגלה תיבת עץ ובה, הפלא ופלא, ספרי קריאה. תיבות הספרים של שביל ישראל הינן פרי יוזמה מבורכת של שני "שביליסטים", נירית ורועי, אשר מבקשים ליצור, באמצעות ספרי הקריאה, מסע רוחני בשביל ישראל, לצד המסע הפיזי.

ארגז הספרים של השביליסטים

קטע הליכה ארוך מביא אותנו לחציה בוצית נוספת של נחל שקמה ושם אנו פוגשים חבורת רוכבי ריינג'ר החוצה בעליזות את הנחל הבוצי תוך השפרצת מים ובוץ לכל עבר.

חוצים את נחל שקמה. מי ברגל, מי ברכב

אנו מסיימים את המסע ליד תל קשת, ונוסעים לקינוח ליער שוקדה כדי שנוכל ליהנות משפע הכלניות כשברקע מתנגן לו השיר של נתן אלתרמן, בביצוע הבלתי נשכח של שושנה דמארי

כלניות, כלניות,
כלניות אדמדמות אדמוניות
כלניות, כלניות, כלניות מטוללות חינניות

הדרום אדום ביער שוקדה

*  *  *

איך מגיעים ? היכן מסיימים ?

נקודת ההתחלה – חניון שמורת פורה, צמוד לכביש 40 (מעט מצפון לבית קמה).

נקודת הסיום –  תל קשת  (על כביש 40).

מפת סימון שבילים 12 (הנגב הצפוני)

נדרשת הקפצת מכוניות

הכותב הוא, בין היתר, צלם (חובב) ומדריך מסעות לפולין. את הטור הזה וטורים נוספים ניתן לקרוא בשבועון " נופים & נופשים " ובבלוג באתר www.yoav-armoni.info

 

 

 

רוצים להישאר מעודכנים? הצטרפו לקבוצת וואטסאפ או טלגרם שלנו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.